Політико-філософська екзистенція у художній літературі
Тип: На вибір студента
Кафедра: теорії та історії політичної науки
Навчальний план
Семестр | Кредити | Звітність |
8 | 3 | Залік |
Лекції
Семестр | К-сть годин | Лектор | Група(и) |
8 | 26 | Мотрен С. М. | ФФІ-41 |
Практичні
Семестр | К-сть годин | Група | Викладач(і) |
8 | 13 | ФФІ-41 | Мотрен С. М. |
Опис курсу
Навчальний курс „Політико-філософська екзистенція в художній літературі” є вибірковою дисципліною студентів-бакалаврів спеціальності “Політологія”. Вона викладається у 8 семестрі в обсязі 3 кредитів (за Європейською Кредитно-Трансферною Системою ECTS). Дисципліна покликана забезпечити ґрунтовні знання у царині художньої літератури, зокрема тих її частинах, де вона дотикається до розгляду і осмислення множини аспектів політико-філософського буття. Особлива увага під час вивчення курсу „Політико-філософська екзистенція в художній літературі” приділяється формуванню аналітичних навичок, вмінню доцільно використовувати отриманні знання для вирішення теоретичних та прикладних проблем
Курс спрямований на усебічне ознайомлення з аксіологічним виміром політичної, соціально-історичної дійсності, вираженим крізь призму образів художньої літератури, осягнення суті і специфічних форм вияву філософських, суспільних, політичних, культурних цінностей, а також критичний огляд пов’язаних з ними ідеологічних установок.
Мета курсу – формування уявлення про проблеми політологічного змісту, концептуалізовані за допомогою засобів художньої літератури, осмислення жанрів художнього твору як інструментів політико-філософської рефлексії, ознайомлення з працями авторів, аналізування їхніх стилів, творчих інтенцій, виведених ними символічно-смислових образів.
За результатами вивчення дисципліни студенти мають:
- знати: твори, у яких порушуються проблеми політико-філософської екзистенції;
- особливості біографії, особистісних рис авторів художньо-літературних праць пропорційно до того, наскільки вони зумовили їхню творчість – манеру, напрям, змістове наповнення;
- типажі героїв, характери персонажів, ступінь їхньої відповідності «духу часу» – актуальному ідейно-символічному вираженню часово-просторового контексту (хронотопу);
- визначення символічного «Я – політичного», конкретні літературні образи, котрі його уособлюють;
- ідеї науковців, учених – представників гуманітарних та суспільствознавчих дисциплін, котрі зверталися до літературних і міфологічних ілюстрацій задля унаочнення своїх концепцій (e.g. Е. Фромм, З. Фрейд, О. Шпенглер);
- зразки філософсько-літературного жанру, представлені різними національними традиціями та тематичними течіями: О. де Бальзак, В. Гюго, Г. де Мопассан, Ф. Стендаль; Г. Бьолль, В. Гьоте, Е. М. Ремарк, Л. Фейхтвангер; Г. Гессе, С. Цвейг; Т. Драйзер, Дж. Лондон, О. Генрі, Дж. Стейнбек, Ф. С. Фіцджеральд, Е. Хемінгвей, М. Твен; Дж. Голсуорсі, Ч. Діккенс; Дж. Олдрідж; А. Камю, Ж. П. Сартр; М. Бахтін, М. Бубер, К. Ясперс;
- художні (анімаційні) фільми, в яких було екранізовано обрані літературні твори.
- вміти: аналізувати твори на предмет наявності у них проблематики політико-філософської екзистенції;
- характеризувати і порівнювати між собою типажі, образи героїв, їхні долі, інтерпретувати їх на фоні соціально-історичного контексту;
- трактувати описані у творах ідеологічні установки, цінності, спектр нормативних устоїв суспільної свідомості, притаманні їй архетипи; пояснювати, з огляду на це, сутність явища/поняття колективного-несвідомого;
Рекомендована література
- Джек Лондон https://www.ukrlib.com.ua/world/author.php?id=12
- О. Генрі https://www.ukrlib.com.ua/world/author.php?id=103
- Теодор Драйзер https://www.ukrlib.com.ua/world/author.php?id=249
- Ернест Хемінгуей (Гемінґвей) https://www.ukrlib.com.ua/world/author.php?id=4
- Стефан Цвейг https://www.ukrlib.com.ua/world/author.php?id=490
- Оноре де Бальзак https://www.ukrlib.com.ua/world/author.php?id=22
- Стендаль https://www.ukrlib.com.ua/world/author.php?id=115
- Еріх Марія Ремарк https://www.ukrlib.com.ua/world/author.php?id=8
Матеріали
2019_Політико-філософська екзистенція в художній літературі_Методичні рекомендації