Історія світової культури
Тип: На вибір ВУЗу
Кафедра: теорії та історії культури
Навчальний план
Семестр | Кредити | Звітність |
1 | 3 | Іспит |
2 | 3 | Іспит |
Лекції
Семестр | К-сть годин | Лектор | Група(и) |
1 | 32 | доцент Ліщинська-Милян О. І. | ФФК-11 |
2 | 32 | доцент Ліщинська-Милян О. І. | ФФК-11 |
Практичні
Семестр | К-сть годин | Група | Викладач(і) |
1 | 32 | ФФК-11 | доцент Ліщинська-Милян О. І. |
2 | 32 | ФФК-11 | доцент Ліщинська-Милян О. І. |
Опис курсу
Інформація про курс
«Історія світової культури» є нормативною навчальною дисципліною і складена відповідно до освітньо-професійної програми підготовки бакалавра спеціальності 034 «Культурологія». Вона містить лекційний курс, семінарські заняття і самостійну роботу студентів. 3 кредити, 90 год (І семестр), 4 кредити, 120 год (ІІ семестр). Для вивчення дисципліни передбачено чотири змістових модулі. Діагностують студентів поточним (впродовж семестру) і підсумковим (іспит) контролем і оцінюють у 100 балів (за Європейською Кредитно-Трансферною Системою ECTS).
«Історія світової культури» має предметом вивчення основних культурно-історичні епох: первісна, старосхідна, антична, середньовічна, ренесансна, новочасна, новітньочасова, а також історично-культурні закономірності розвитку культури. Основними завданнями є розглянути та проаналізувати культурно-історичні епохи, з’ясувати їх особливості та спільні/відмінні риси, спрогнозувати тенденції подальшого культурного розвитку. Знання студентів контролюють за якістю відповідей на семінарських заняттях, індивідуальних завдань самостійної роботи, а також за якістю виконання контрольних модульних робіт.
Мета і завдання курсу
Метою навчальної дисципліни «Історія світової культури» є вивчити та проаналізувати історичні закономірності культурно-історичних епох.
Цілі курсу «Історія світової культури» полягають у тому, щоб розглянути і вивчити головні історичні періоди світової культури, закономірності її функціонування і розвитку, розглянути та проаналізувати культурно-історичні епохи, з’ясувати їх особливості та спільні закономірності розвитку, сформувати поглиблене розуміння головних понять і категорій світової культури, оволодіти сучасними методами культурологічного аналізу, спрогнозувати тенденції подальшого культурного розвитку.
Очікувані результати навчання
Після вивчення дисципліни здобувачі набудуть таких компетентностей:
Загальних:
-
Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу.
-
Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності.
-
Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел.
-
Цінування та повага різноманітності та мультикультурності.
-
Здатність зберігати та примножувати моральні, культурні, наукові цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, її місця у загальній системі знань про природу і суспільство та у розвитку суспільства, техніки і технологій, використовувати різні види та форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового способу життя
Фахових:
-
Здатність визначати ступінь цінності та унікальності об’єктів культури у українському та міжнародному контекстах.
-
Здатність розуміти та інтерпретувати джерела культури (писемні, речові, візуальні) з урахуванням різних контекстів (історичного, соціального, антропологічного, політичного, релігійного, екологічного тощо).
Даний курс передбачає засвоєння наступних програмних результатів навчання:
-
Мати навички критичного мислення, викладати у зрозумілий спосіб власні думки, здійснювати їх аргументацію.
-
Знати та розуміти теоретичні підходи до визначення культури, її проявів та форм існування.
-
Збирати, упорядковувати та аналізувати інформацію щодо культурних явищ, подій та історико-культурних процесів.
-
Виявляти, перевіряти та узагальнювати інформацію щодо різноманітних контекстів культурної практики, визначати ступінь їх актуальності із застосуванням релевантних джерел, інформаційних, комунікативних засобів та візуальних технологій.
-
Розуміти чинники культурної динаміки, принципи періодизації культурних процесів, їх специфічні риси та характеристики.
-
Інтерпретувати культурні джерела (речові, друковані, візуальні, художні) з використанням спеціальної літератури та визначених методик, аргументовано викладати умовиводи щодо їх змісту
Презентувати знання про культуру відповідно до спеціалізації представників різних професійних груп та здобувачів освіти.
В результаті вивчення даного курсу студент повинен
знати:
-
основні культурологічні поняття історії світової культури,
-
особливості кожної культурно-історичної епохи,
-
спільні та відмінні риси культурно-історичних епох,
-
основні здобутки історії культури кожної культурно-історичної епохи,
-
репрезентантів кожної епохи світової культури;
-
особливості та специфіку основних мистецьких стилів світової культури (у архітектурі, образотворчому мистецтві, літературі);
-
головні тенденції, властиві сучасній світовій культурі та футурологічні аспекти культури майбутнього.
Вміти:
-
аналізувати особливості культурно-історичних епох,
-
проводити компаративний аналіз різних епох,
-
характеризувати, пояснювати та наводити приклади головних здобутків культури окремих епох;
-
проводити паралелі культурного розвитку окремих історичних епох зі сьогоденням,
-
прогнозувати тенденції подальшого культурного розвитку з урахування історично-культурних закономірностей.
-
обґрунтовувати власну світоглядну позицію щодо зв’язку світової та української культури.
Рекомендована література
Рекомендована література:
-Буало Н. Мистецтво поетичне:https://www.ukrlib.com.ua/world/printit.php?tid=2385
-ВазаріДж. Життєписи найбільш визначних живописців, скульпторів і зодчих:http://facetia.ru/node/1303
-Вебер М. Протестантська етика і дух капіталізму: http://litopys.org.ua/weber/wbr.htm.
http://psylib.org.ua/books/lose010/index.htm
-Герчанівська П. Культурологія: Навч. посіб. для дистанційного навчання / За ред. В. І. Панченко. К.: Університет «Україна», 2006. 323 с.:
https://nakkkim.edu.ua/images/Instytuty/nauka/vydannia/Gerchanivska_Kulturologiya_compressed.pdf
-Дейвіс Норман. Європа: Історія. К., 2000.
–Історія світової культури: Навч. посібник / Кер. авт. колективу Л. Левчук. К., 2010:
http://shron1.chtyvo.org.ua/Levchuk_Larysa/Istoria_svitovoi_kultury.pdf
-Культурологія: енциклопедичний словник / за ред. В. Мельника, Львів. нац. ун-т ім. Івана Франка Львів, 2013.
–Крижанівський О.Історія Стародавнього Сходу. К., 2002:
http://politics.ellib.org.ua/pages-cat-105.html
-Лекції з історії світової та вітчизняної культури: Навч. посібник. Вид. 2-ге, перероб. і доп. / За ред. А. В. Яртися, В. П. Мельника Львів, 2005.
-Ліщинська О. Моральні аспекти сучасної цивілізації // Енциклопедія Сучасної України. Т.21: “Мікро-Моя” / Редкол.: І.М. Дзюба, М.Г. Железняк та ін.; Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, Наукове товариство імені Шевченка. К., 2019.
-Ортега-і-Гассет Х. Бунт мас:
http://ae-lib.org.ua/texts/ortega-y-gaset__masa__ua.htm.
-Фукуяма Ф. Ідентичність. Потреба в гідності й політика скривдженості. К. : «Наш Формат», 2020.
-Фукуяма Ф. Політичний порядок і політичний занепад. Від промислової революції до глобалізації демократії. К. : «Наш Формат», 2019.
-Художня культура світу: Арабо-мусульманський культурний регіон. Африканський культурний регіон. Індійський культурний регіон. Далекосхідний культурний регіон. Латиноамериканський культурний регіон. Північноамериканський культурний регіон / За ред. Н. Миропольської, Е. Бєлкіної, Л. Масол та ін. К., 2003.
-Цебрій І.В., Неля Назаренко. Духовне життя країн Західної Європи в епоху Середньовіччя та раннього Просвітництва: монографія. Старобільськ-Полтава, ЛНУ, видавництво «Формат+», 2021. 206 с.:
-Чижевський Д. Культурно-історичні епохи:
http://litopys.org.ua/chyzh/chyb16.htm
-Ювал Ной Харарі .Людина розумна. Історія людства від минулого до майбутнього:
https://mybook.ru/author/yuval-harari/lyudina-rozumna-istoriya-lyudstva-vid-minulogo-do/read/?page=1
–TofflerAlvin.FutureShock:
https://cdn.preterhuman.net/texts/literature/general/Alvin%20Toffler%20-%20Future%20Shock.pdf
-ReligioninAncientRome
https://www.youtube.com/watch?v=U_R77szEFG4
-Greco-RomanCulture&WesternCivilization