ПП2.1.3.1.02 Тілесно-орієнтовані методи в психологічній реабілітації та психокорекції
Тип: На вибір ВУЗу
Кафедра: психології
Навчальний план
| Семестр | Кредити | Звітність |
| 9 | 3 | Залік |
Лекції
| Семестр | К-сть годин | Лектор | Група(и) |
| 9 | 16 | доцент Стельмащук Х. Р. |
Практичні
| Семестр | К-сть годин | Група | Викладач(і) |
| 9 | 16 | доцент Стельмащук Х. Р. |
Опис курсу
Курс розроблено таким чином, щоб надати учасникам необхідні знання, обов’язкові для того, щоб надавати психологічні консультації особам, що мають психосоматичну симптоматику, а також використовувати тілесно-орієнтовані техніки для особистісного розвитку, психологічної реабілітації та психологічної корекції. Тому у курсі представлено як огляд концепцій тілесно-орієнтованої терапії, так і процесів та інструментів, які потрібні для загальної орієнтації у психокорекційних та психореабілітаційних можливостях тілесно-орієнтованих методів.
Результати навчання:
Знати: теоретичні засади та прикладні аспекти роботи з тілесними відчуттями та переживаннями в контексті практики психологічної корекції та реабілітації, концептуальні моделі та механізми виникнення соматопсихологічних реакцій на проблемні ситуації різного характеру та генезу, особливості роботи захисних механізмів, копінг-стратегій та психологічних ресурсів особистості, особливості динаміки та фаз розвитку соматопсихологічних реакцій на проблемні ситуації різного характеру та генезу.
Вміти: виявляти, досліджувати, аналізувати, використовувати соматичні реакції та симптоми для пізнання потреб, внутрішніх конфліктів та особливостей особистості та пов’язувати їх з психосоціальними стресорами. Створювати план та здійснювати психологічне втручання залежно від особливостей соматопсихологічних реакцій на психосоціальні стресори, а також в залежності від особливостей проблемної ситуації, моделей долаючої поведінки та психологічних ресурсів особистості, розробляти та реалізовувати оптимальну стратегію психологічного втручання в індивідуальній та груповій психокорекційній, консультативній та психоедукаційній роботі, усвідомлювати межі власних можливостей психологічного втручання та відповідальності за його наслідки. Використовувати ресурси тіла для корекції психологічних складностей та внутрішніх конфліктів особистості, а також для підвищення її психологічної опірності та стресостійкості.
Форми та методи навчання: лекції, семінарські заняття, консультації, самостійна робота.
Форма звітності: залік.
Мова навчання: українська.
Рекомендована література
- Хлівна О. М. Психологія тілесності : навч.-метод. посіб. / Олександра Миколаївна Хлівна, Людмила Іванівна Магдисюк. – Луцьк : Вежа-Друк. – 2022. – 192 с.
- Терлецька Л. Г. Тілесно-орієнтована психологія: навч. посіб. Київ: Главник, 2008. 128 с.
- Язвінска Е. С. Психологія тілесності. Одесса: Изд. ЧП «ТМСИ», 2008. 154 с.
- Бессел ван дер Колк “Тіло веде лік. Як лишити психотравми в минулому”. – Видавництво “Vivat”. – 2022. – 624 с
- Габор Мате “Коли тіло каже “ні”. Ціна прихованого стресу”. – Видавництво : Смакі.- 2023. – 304.
- Мартинюк І. А. Техніки тілесно-орієнтованої терапії у корекції емоційних станів. Практична психологія та соціальна робота. 2007. № 8. С. 60–63.
- Мова Л. В. До питання про проблему використання тілесно-орієнтованих психотехнік під час підготовки практичних психологів в умовах педвузу. Персонал. 2000. № 5(59); № 10(15). С. 151–152.
- Терлецька Л. Г. Тілесно-орієнтована психологія: навч. посіб. Київ: Главник, 2008. 128 с.
- Андрєєв АС. Класифікація методів тілесно-орієнтованої терапії . Проблеми сучасної педагогічної освіти, 2022. 252-255с.
- Видолоб Н.О. До питання норми у психосоматиці. Науковий вісник Херсонського державного університету. Вип.6 Том 1. 2017. С.9-13.
- Грицюк І.М. Основи психосоматики: методичні матеріали для студентів спеціальності «Практична психологія». Луцьк: Вежа-Друк, 2016. 27с.
- Колесніченко Л.А. Особливості надання психологічної допопоги особам з психосоматичними розладами. Матеріали доповідей учасників ІІ Всеукраїнського конгресу із соціальної психології «Соціальна психологія сьогодні: здобутки і перспективи». Київ, 2019. 3 91с. С.165-166.
- Перетятько Л.Г., Тесленко М.М. Психосоматичні розлади: сучасний стан проблеми. Психологія і особистість . No2 (12). 2017. С.137-147.