Сенс життя як проблема сучасної філософії
Тип: На вибір студента
Кафедра: філософії
Навчальний план
Семестр | Кредити | Звітність |
5 | 3 | Залік |
Лекції
Семестр | К-сть годин | Лектор | Група(и) |
5 | 16 | доцент Сафонік Л. М. | ФФФ-31 |
Практичні
Семестр | К-сть годин | Група | Викладач(і) |
5 | 16 | ФФФ-31 | доцент Сафонік Л. М. |
Опис курсу
Курс розроблено таким чином, щоб надати студентам необхідні знання, обов’язкові для того, щоб засвоїти методологію конституювання сенсорозуміння та смислоконституювання. Відтак у курсі репрезентовано як огляд концепцій осенсовування життя, так і процесів та інструментів, які потрібні для успішного розв’язання різновидів життєвих та виконання наукових завдань (тези, наукові статті, публічні виступи, дисертаційні дослідження).
Метою викладання навчальної дисципліни «Сенс життя» є розуміння процесу формування сенсорозуміння у контексті некласичних підходів.
Основні завдання і цілі курсу:
- окреслити специфіку метанаративів сенсорозуміння, що дістались нам у спадок від класичної філософії;
- показати, що класичні метанаративи сенсорозуміння втратили загальну довіру до себе, поступившись місцем модерній та постмодерністській культурі осенсовування життя;
- звернути увагу, що вчорашнє буттєве опертя є дещо розмитим та розпорошеним, а сьогоденне – крихке і нетривке;
- наголосити необхідності переосмислення проблеми сенсу життя в умовах «іншого» соціокультурного досвіду;
- артикулювати увагу, що сучасна людина позбавлена магістральних шляхів, рятівних практик, накатаних колій та методологічних схем та перебуває в нестабільній буттєвій ситуації;
- виявити, що у реальності ускладнення соціальної дійсністі людина може опертися на свою критичну функцію, що протистоїть насиллю, законсервованим ментальностям, які прагнуть нав’язати певний дискурс сенсу життя;
- з’ясувати особливості сенсоконструювання та смислоконституювання у некласичну добу.
Рекомендована література
Основна література:
- Гесен Й. Сенс життя [Текст] / Йоганнес Гесен ; [пер. з нім. М. Маурітсона]. Київ: Пульсари, 2009. 134 с.
- Нансі, Жан-Люкі. Звільнення праці : https://kontur.media/jean_luc_nancy
- Попович М. В. Бути людиною / Мирослав Попович. Київ: Києво-Могилянська академія, 2011. 223 с.
- Сафонік Л. Буттєвість сенсу людського життя : монографія. Львів: ЛНУ імені Івана Франка, 2016. 350 с. https://chtyvo.org.ua/authors/Safonik_Lidiia/Buttievist_sensu_liudskoho_zhyttia/
- Сафонік Л. Благоговіння перед життям А.Швейцера як утвердження сенсу життя (критика морально-етичної концепції А.Шопенгауера): http://www.fps-visnyk.lnu.lviv.ua/archive/1_2016/6.pdf
- Сафонік Л. Реалізація душевний цінностей як сенс життя у філософії Йоганеса Гессена : https://filos.lnu.edu.ua/wp-content/uploads/2020/06/Sens-zhyttia-iak-realizatsiia-tsinnostey-u-filosofs-komu-dorobku-Yohanessa-Hessena.pdf
- Сафонік Л. Знекоріненість як можливість витворення сенсу життя у сучасному соціальному просторі: https://www.researchgate.net/publication/287460706_Znekorinenist_ak_mozlivist_vitvorenna_censu_zitta_u_sucasnomu_socialnomu_prostori
- Сьоран (Еміль Чоран). Допінг духу: есеї / Еміль Сьоран (Чоран). Київ: Грані-Т, 2011. 184 с. (“Deprofundis”).
- Франкл В. Людина в пошуках справжнього сенсу. Психолог у концтаборі / Віктор Франкл ; пер. з англ. О. Замойської. Харків: Книжковий Клуб «Клуб Сімейного Дозвілля», 2016.160 с.
- Франк С. Сенс життя / Семен Франк // І. В. Жеребило. Проблема сенсу в житті української середньовічної філософії / Ірина Владиславівна Жеребило. Львів: ЛБІ НБУ, 2004. С.121–223.
- Філатов, Антон. Що рятує, дратує, дивує і радує солдата на фронті: https://www.pravda.com.ua/rus/articles/2023/08/22/7416445/
- Фолкнер, Вільям. Альберт Камю. Я був тут : https://kontur.media/camus
- Фолкнер, Вільям. Шум і лють. Видавництво Жупанського, С. 344 с.
- Чех, Артем. Тут “убий” − про виживання. Про тваринне. Про люте, про оголене”. Армійські історії письменника, солдата і “кінченого естета” Артема Чеха: https://www.pravda.com.ua/rus/articles/2022/11/1/7374336/