Прикладна етика
Тип: На вибір ВУЗу
Кафедра: теорії та історії культури
Навчальний план
Семестр | Кредити | Звітність |
7 | 3 | Іспит |
Лекції
Семестр | К-сть годин | Лектор | Група(и) |
7 | 24 | доцент Ліщинська-Милян О. І. | ФФК-41 |
Практичні
Семестр | К-сть годин | Група | Викладач(і) |
7 | 24 | ФФК-41 | доцент Ліщинська-Милян О. І. |
Опис курсу
Інформація про курс
«Прикладна етика» є нормативною дисципліною і складена відповідно до освітньо-професійної програми підготовки бакалавра напряму спеціальності 034 «Культурологія». Вона містить лекційний курс, семінарські заняття і самостійну роботу студентів. Для вивчення дисципліни передбачено два змістових модулі. 3 кредити, 90 год. Для вивчення дисципліни передбачено два змістових модулі. Діагностують студентів поточним (впродовж семестру) і підсумковим (іспит) контролем і оцінюють у 100 балів (за Європейською Кредитно-Трансферною Системою ECTS).
Предметом вивчення «Прикладної етики» є теоретичні засади прикладної етики як постнекласичної науки; окремі різновиди прикладної етики, їх загальнофілософська та нормативна основа, категоріальний апарат та головні концептуальні підходи до актуальних питань; особливості відкритих моральних проблем біоетики, екологічної етики, етики науки і техніки, етики бізнесу. Основними завданнями є розглянути та проаналізувати особливості прикладної етики як міждисциплінарної галузі, продискутувати актуальні проблеми біоетики, екологічної етики, етики науки і техніки, етики бізнесу, з допомогою методу полеміки виробити моральну позицію щодо окремих етико-прикладних проблем. Знання студентів контролюють за якістю виступів на семінарських заняттях, індивідуальних завдань самостійної роботи, а також за якістю виконання контрольних модульних робіт.
Мета і завдання курсу
Метою навчальної дисципліни «Прикладна етика» є вивчити та проаналізувати актуальні прикладні морально-етичні проблеми сучасної культури.
Цілі курсу «Прикладна етика» полягають у тому, щоб ознайомити студентів з особливостями прикладної етики як міждисциплінарної галузі, показати актуальні проблеми біоетики, екологічної етики, етики науки і техніки, етики бізнесу, з допомогою методу полеміки допомогти виробити моральну позицію щодо окремих етико-прикладних проблем.
Очікувані результати навчання
Загальних:
-
Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу.
-
Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності.
-
Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел.
Даний курс передбачає засвоєння наступних програмних результатів навчання:
-
Мати навички критичного мислення, викладати у зрозумілий спосіб власні думки, здійснювати їх аргументацію.
-
Знати та розуміти теоретичні підходи до визначення культури, її проявів та форм існування.
-
Збирати, упорядковувати та аналізувати інформацію щодо культурних явищ, подій та історико-культурних процесів.
-
Виявляти, перевіряти та узагальнювати інформацію щодо різноманітних контекстів культурної практики, визначати ступінь їх актуальності із застосуванням релевантних джерел, інформаційних, комунікативних засобів та візуальних технологій.
-
Розуміти чинники культурної динаміки, принципи періодизації культурних процесів, їх специфічні риси та характеристики.
В результаті вивчення даного курсу студент повинен
знати:
-
основні поняття прикладної етики,
-
дефініції та різновиди прикладної етики
-
особливості прикладних проблем біоетики,
-
етико-прикладні питання екологічної етики,
-
етико-прикладну проблематику етики науки і техніки,
-
відкриті етико-прикладні проблеми етики бізнесу.
Вміти:
-
аналізувати особливості прикладних моральних проблем,
-
проводити компаративний аналіз різних підходів до вирішення моральних проблем,
-
формувати власну морально-етичну оцінку щодо відкритих дилем кожного різновиду прикладної етики,
-
аргументувати власну моральну позицію щодо осмислення різних проблем прикладної етики.
Рекомендована література
-Ліщинська О. Прикладна етика : навчальний посібник. Львів : ЛНУ імені Івана Франка, 2010. 236 с.
-Ліщинська О. Філософські та прикладні аспекти біоетики: Текст лекції. Львів: Видавничий центр ЛНУ ім.І.Франка, 2005. 47 с.
-Аболіна Т. Г., Нападиста В. Г., Рихліцька О. Д. та ін. Прикладна етика. Навч. посіб./ За наук. ред. Панченко В.І. К., 2012:
https://cul.com.ua/preview/prikladna_etika.pdf
-Антологія біоетики / За ред. Ю. Кундієва. Львів, 2003.
-Апель К.-О. Дискурс і відповідальність: проблема переходу до пост конвенціональної моралі. К.: ДУХ І ЛІТЕРА, 2009. 430 с.
-Арендт Х. Банальність зла. Суд над Айхманом в Єрусалимі. К.: ДУХ І ЛІТЕРА, 2013. 367 с.
-Аріелі Ден. Чесно про (не)чесність. Львів: Видавництво Старого Лева, 2019. 288 с.
-Бадью А. Етика. Нарис про розуміння зла. К.: Комубук, 2016. 192 с.
-Бауман З., Донскіс Л. Моральна сліпота. Втрата чутливості у плинній сучасності. К.: ДУХ І ЛІТЕРА, 2014. 280 с.:
https://archive.org/stream/Moralnaslipota/Moralnaslipota_djvu.txt
-Борейко В., Подобайло А. Екологічна етика. Навчальний посібник. К., 2004:
http://www.philsci.univ.kiev.ua/biblio/bioetica/Borejko/index.html
-Василевська Т. Етика в публічній службі: підручник. Київ : НАДУ, 2018. 256 с.
-Вознюк Н. Етика: Навчальний посібник. К., 2019. 300 с.
-Гринчак А.А. Протидія расизму, ксенофобії та екстремізму: Навчальний посібник. Х., 2018. 248 с.
-Грищук О.В. Людська гідність у праві: філософські проблеми. К.: Атіка, 2007. 236 с.
-Екологія і культура / Авт. кол. В. Крисаченко, С. Кримський, М. Голубець та ін. К., 1991.
-Енаф М. Ціна істини: дар, гроші, філософія. К.: Дух і літера, 2019. 512 с.
-Йонас Г. Принцип відповідності у пошуках етики для техногенної цивілізації. К., 2001.
-Запорожан В., Аряєв М. Біоетика: Підручник. Одеса, 2005.
-Кисельов М. Філософські та світоглядні аспекти біологічної етики.
-Малахов В.А., Єрмоленко А.М., Кисельова О.О. Етика і політика: проблеми взаємозв’язку. К.: Стилос, 2000. 216 с.
-Малахов В.А., Мулярчук Є.І., Жулай В.Д., Савєльєва М.Ю. Цивілізаційні виміри моральності: Зміна парадигм / НАН України, Інститут філософії ім. Г.С. Сковороди. К.: Наукова думка, 2007. 676 с.
-Марценюк Т. Гендерна рівність і недискримінація: посібник для експертів і експерток аналітичних центрів. К., 2014. 65 c. URL: http://povaha.org.ua/wp-content/uploads/2015/01/dp-2014-17.pdf
-Петрова Г. Деонтологічні засади службової діяльності: службовий етикет правоохоронця (поліцейського): пам’ятка. К.: Нац. акад. внутр. справ, 2015. 100 с.
-Професійна етика науково-педагогічного працівника:
https://arm.naiau.kiev.ua/books/profesiina_etyka/info/lec_penpp.html
-Професійна та корпоративна етика: навч. посіб. / за ред., В.І. Панченко. К: 2019 ВПЦ «Київський університет», 2019.
-Роулз Дж. Теорія справедливості. К.: Вид-во Соломії Павличко “Основи”, 2001. 822 с.
-Свендсен Ларс Фр. Г. Філософія свободи. Л.: Вид-во Анетти Антоненко; К.: Ніка-Центр, 2016. 335 с.
– Ariely Dan. Our buggy moral code. TED talks:
https://www.ted.com/talks/dan_ariely_our_buggy_moral_code