Мистецтво мислити
Тип: На вибір студента
Кафедра: історії філософії
Навчальний план
Семестр | Кредити | Звітність |
3 | 3 | Залік |
Лекції
Семестр | К-сть годин | Лектор | Група(и) |
3 | 16 | Бовтач С. В. | ФФФ-21 |
Практичні
Семестр | К-сть годин | Група | Викладач(і) |
3 | 16 | ФФФ-21 | Бовтач С. В. |
Опис курсу
Предметом дослідження курсу «Мистецтво мислити» являються філософські та поза-філософські підходи до вивчення мислення як явища; об’єктивні норми коректного виконання логічних операцій над поняттями, висловлюваннями та умовиводами та ознаки найбільш типових змістовних, логічних та когнітивних помилок, що трапляються в міркуваннях людей; евристичні методи розвитку мисленнєвих здібностей людини в ситуаціях розв’язку проблемних ситуацій та дослідницьких завдань.
Мета курсу «Мистецтво мислити» – філософське осмислення феномену мислення на підставі систематизації знань з різних галузей наукового пізнання, які досліджують мислення; розвиток основних навичок критичного аналізу та самоаналізу міркувань на підставі опанування базовими, елементарними знаннями вимог законів та правил правильного мислення, котрі висвітлюються в межах традиційної класичної логіки; розвиток навичок уникати когнітивних спотворень в міркуваннях; розвиток навичок творчого, евристичного пошуку і застосування методів ефективного розв’язку проблемних ситуацій та дослідницьких завдань.
Для досягнення цієї мети необхідно:
- з’ясувати особливості дослідження різних аспектів мислення, характерних для різноманітних філософських та поза-філософських систем наукового знання;
- визначити критерії правильного та ефективного мислення;
- навчити розпізнавати, усувати та в майбутньому уникати помилок в мисленні (змістовних, логічних, когнітивних), які спотворюють знання та дискредитують мислення як ефективний засіб пізнання істини;
- ознайомити із особливостями творчого мислення та сукупністю евристичних методів, що підвищують науковий та творчий потенціал дослідника при вирішенні дослідницьких завдань.
Рекомендована література
Основна література:
- Бовтач С.В., Карамишева Н.В. Збірник логічних завдань для студентів філософського факультету / С.В. Бовтач, Н.В. Карамишева. – Львів: Ліга-Прес, 2017. – 120 с.
- Бовтач С.В. Тематичні методичні розробки та рекомендації з курсу «Мистецтво мислити» [Електронний ресурс в системі Moodle]
- Карамишева Н.В. Евристика: навчальний посібник. – Львів: ПАІС, 2013.
- Карамишева Н.В. Логіка. Пізнання. Евристика. – Львів: Астролябія, 2002.
- Конверський А. Є. Логіка (традиційна та сучасна): підручник. Київ: Центр навчальної літератури, 2008. 536 с.
- Міхалко Майкл. 21 спосіб мислити креативно. – Харків: КК «Клуб сімейного дозвілля», 2019.
- Пальм Г.А. Мислення як процес вирішення завдань // Г.А.Пальм. Загальна психологія: конспект лекцій. –
- Синиця А.С. Логіка. – Львів: ЛФУФК, 2012. – С. 46-165.
Додаткова література:
- Аристотель. О софистических опровержениях. // Аристотель. Соч. в 4-х томах. Т. 2. – М.: Мысль, 1978.
- Головоломки для умных людей [Электронный ресурс]
- Ивин А.А. Искусство правильно мыслить. – М., 1990.
- Князева Е. Креативное мышление: механизмы функционирования и способы тренировки // Психология и психотехника. – 2009. – № 8. – С. 50-58.
- Логічні задачі, для розв’язку яких залучаються кола Ейлера // https://naurok.com.ua/rozv-zok-logichnih-zadach-za-dopomogoyu-krugiv-eylera-64269.html; https://vseosvita.ua/library/kola-ejlera-2606.html
- Логика от Змея Горыныча. Библиотека материалов по логике, занимательной науке, нестандартному мышлению.
- Пойя Дж. Математическое открытие. Решение задач, основные понятия, изучение и преподавание. – М.: Наука, 1976.
- Смаллиан Р. Как же называется эта книга? – М.: ИД Мещерякова, 2007.
- Уемов А.И. Логические ошибки. Как они мешают правильно мыслить. – М., 1958.
- Харарі Ювал Нол. Людина розумна. Історія людства від минулого до майбутнього. – Харків: КК «Клуб сімейного дозвілля», 2018.
- Хинтикка Я. Действительно ли логика – ключ ко всякому хорошему рассуждению? / Я. Хинтикка // Вопросы философии. – 2000. – №. 11. – С. 105-125.