Філософія фантастики
Тип: На вибір студента
Кафедра: теорії та історії культури
Навчальний план
Семестр | Кредити | Звітність |
11 | 3 | Залік |
Лекції
Семестр | К-сть годин | Лектор | Група(и) |
11 | 18 | доцент Колесник І. М. | ФФК-51м |
Практичні
Семестр | К-сть годин | Група | Викладач(і) |
11 | 18 | ФФК-51м | доцент Колесник І. М. |
Опис курсу
Мета: ознайомлення студентів із основними тенденціями в сучасній філософії та культурних студіях феномену фантастики. Зокрема увага даного курсу зосереджується на двох комплексних жанрах: науковій фантастиці і фентезі. Особлива увага зосереджена на лейтмотивах та концептах філософії, які активно застосовуються письменниками та футурологами для моделювання та рішення онтологічних, гносеологічних, аксіологічних та інших ситуацій; дослідження фантастики як експериментального простору для філософії; виявлення сутнісних рис фантастики як однієї із форм образної та інтелектуальної рефлексії щодо свідомості, соціуму та світу; демонстрація основних форм вираження філософсько-фантастичних запитів у популярній культурі.
В результаті вивчення даного курсу студент повинен
знати:
- Основні дослідження сучасної філософії;
- Визначення та особливості фантастики як форми культури;
- Характер зв’язку між футурологією, фантастикою та філософією;
- Історичні форми фантастичного та його відмінності від інтелектуальної рефлексії;
- Про вплив наукового та технічного розвитку на формування нових світоглядних запитів;
- Основні моделі філософування та їхнє відображення у науково-фантастичних/фентезійних дискурсах.
вміти:
- аналізувати фантастику, виділяючи основні філософські проблеми;
- орієнтуватися в основних тенденціях розвитку наукової фантастики та фентезі як реакції на культурні зміни;
- виділяти лейтмотиви та моделі вирішення філософських запитів у просторі фантастики;
- розкривати лінії перетину між наукою, філософією та фантастикою як формами культури.
Рекомендована література
- The lord of the rings: the mythology of power / Jane Chance. – Rev.ed. – Kentucky: The University Press of Kentucky, 2001. – 194 p.
- Westfahl, Gary. Science Fiction, Children’s Literature, and Popular Culture. – London: Greenwood Press, 2000. – 159 p.
- White D. Mark. Iron Man and Philosophy
- Кэмпбелл Д. Тысячеликий герой / Джозеф Кемпбелл. – К. : Ваглер, 1997. –230 с.
- Ле Гуин У. Почему американцы боятся драконов / http://7kingdoms.ru/2009/ursula-le-guin-pochemu-amerikancy-boyatsya-drakonov/
- Філософія сьогодні. Розмови з У. Беком, Г-Ґ. Ґадамером, Ю. Габермасом, Г. Йонасом, О. Гьофе, В. Гьосле, Р. Рорті та ін. За ред. Ульриха Бьома. Пер. з нім. А.Л. Богачова. – К.: Альтерпрес, 2003. – 168 с.
- Желязны Р. Мой пристрастный взгляд на особенности научной фантастики / http://royallib.com/book/gelyazni_rodger/moy_pristrastniy_vzglyad_na_osobennosti_nauchnoy_fantastiki.html
- Morse E. Donald. The Fantastic in World of Literature and the Arts. – NY: Greenwood Press, 1987. – 200 p.
- Irwin, William, Bassham, Gregory. The Ultimate Harry Potter and Philosophy (The Blackwell Philosophy and Pop Culture Series Том 7) – 2010.
- Jacoby, Henry. Game of Thrones and Philosophy. – John Wiley&Sons, Inc., 2012. – 302 p.
- Bortolin, Matthew. The dharma of Star wars / Matthew Bortolin. – Wisdom Publications, Inc., Somerville, USA. – 207 p.