Психотерапія в умовах війни

14.03.2022 | 14:17

Команда Львівського обласного відділення товариства психологів України, яку очолює професор Жигайло Наталія Ігорівна, разом із кафедрою психології, психологічною службою Львівський національний університет імені Івана Франка та колегами Харківського національного педагогічного університету ім. Г. С. Сковороди (Хомуленко Т.Б., Хомуленко Б.В.) за участі відомих психотерапевтів Америки, Європи, Нової Зеландії (Роберт Дилтс, Джудит Делозье, Ричард Болстеда, Мішель Руж Кімберлі Прогаска, Тереза Сіансіоло), представили потрібні психотехніки в умовах війни, необхідну психологічну допомогу при травмах тощо.

ПОРАДИ уніфіковані і доповнені (Наталія Жигайло):

Долаємо страх вірою у перемогу!

Робимо інформаційні паузи від читання новин.

Наповняємо себе позитивом, молитвою, п’ємо багато води.

Проводимо інформаційну підтримку.

Багато працюємо фізично.

Допомагаємо іншим.

Все робимо для того – щоб врівноважити сон – лише сон відновлює емоції.

70 хвилин безперервної ходьби щодня.

Будуємо плани на майбутнє.

Рятуємося гумором і грою.

Медики радять пити вітамін С.

Обіймаймося. Посміхаймося.

Говоримо якнайбільше миротворчих гасел: «Бог», «Любов», «Перемога», «Мир», «Дякую», «Слава Україні! Героям слава!»

Чіткі, конкретні, покрокові вказівки виходу із стану травми  (Сид Джекобсон).

Основні питання:

Що сталося?

Що потрібно?

Що плануєш?

Основні фільтри: видалення, викривлення, узагальнення.

В час небезпеки слід бути в стані коуч: зосередженим, мобілізованим.

З допомогою вербального коду перейти із стану креш в стан коуч.

«Навчаний стан розуму» – повернути у стан, в якому ви були ресурсні – надихнути!

Як впоратися з травмою, як допомогти собі і іншим (Мішель Руж).

Представлено «шлях героя» на прикладі Джона МакКейна – відомого політика і громадського діяча, який у свій час був в’язнем війни; якому вижити допомогли три речі:

-віра в Бога;

-віра в себе;

-віра в свою країну.

Операційний зміст віри: вірити в щось поза тобою, що тебе підтримує; довіряти тому, результату чого поки що немає.

Шляхи виходу:

-дати клятву собі;

-взяти намірення;

-робити конкретні кроки.

Навчитися переходити із стану креш (напруження) в стан коуч (зосередження):

-зорові вправи;

-контакт з тим, що оточує;

-концентрація на об’єкті;

-знайти центр в собі – заземлення.

Ресурси:

-духовні, вищі сили;

-пам’ять наших предків;

-українська культура, суспільство;

-«Я», щось унікальне в мені – внутрішній діалог.

Тоді наступає внутрішній стан спокою.

Практичні рекомендації:

Симпатична нервова система допомагає вижити, втекти від небезпеки.

Парасимпатична допомагає розслаблятися.

Потрібно:

-робити дихальні вправи;

-позіхати;

-сміятися;

-рухатися;

-вправи цигун і тай-чі.

-тілесно-орієнтована психотерапія.

Важливо нормалізувати сон.

Все це додає енергії, сил.

Комплекс практичних вправ (Kimberly Prohaska, Каліфорнія):

Дихальних, заземлення, медитації, фізичних, зміни обстановки; уміння визначати когнітивні викривлення (спотворення) внаслідок травм та уміння їх ставити на місце.

Цікаві повчальні кейси; ‚війна всіх вилікувала від ковіду‘; механізми подолання наслідків травм; психологізація когнітивного спотворення.

Підлітки і діти найважче переживають травми.

Когнітивні помилки : думати що ніщо не відновиться.

Але завжди є надія і віра, що все буде добре.

Використання досвіду успішних стратегій минулого для побудови стратегій майбутнього (так як людину, яка переживає травму, важко навчити чомусь новому).

Найбільш цілюща – сила людських взаємин.

Методи нейролінгвістичного програмування; окремі практики роботи з собою; ключові помилки в умовах війни; шляхи переходу із стану падіння в стан піднесення (Борислав Хомуленко, Харків).

В екстремальних умовах ми відмовляємося від звичного способу життя – внаслідок чого розум виходить із стану базової рівноваги – тому важливо повернутися до звичного способу життя.

Гумор на війні дуже важливий.

Допомагати тим, чим ми можемо допомогти. Все це створює фоновий емоційний баланс.

Знайти свої ключові дії.

Здійснювати інформаційну підтримку – навіть якщо це для самозаспокоєння.

Будувати плани на майбутнє. Це сприяє виробленню гормону щастя (дофамін).

В складних умовах виживають (по Франклу) ті, у кого є наявні смисли.

Енергія дається під зміст.

Важливо також побороти внутрішнє зло у собі.

В стані війни люди рідко хворіють.

Діти реагують на наші скриті почуття. Тому заспокоювати їх потрібно з вірою і оптимізмом.

Дивитися новини (адреналін вгору, дофамін вниз)

Фізична праця, допомога іншим (дофамін вгору, адреналін вниз).

Обговорили чимало інших фреймів (рамки) війни.

Введено поняття «фрейм воїна» – Тамара Хомуленко.

Поради від Терези Сіансіоло – PhD, спеціаліста в галузі нейропсихології, біхевіористки, автора методичних розробок щодо інноваційних підходів у роботі з людьми з РАС, синдром Дауна, порушеннями інтелектуального розвитку та поведінки.

Тереза Сіансіоло поділилася досвідом роботи з дітьми з особливими потребами в умовах війни. Такі діти по іншому виражають свої страхи: вони не люблять шуми, атракціони.

В час війни ми продовжуємо турбуватися про своїх дітей, виконувати рутинну роботу.

Особливої уваги потребують діти з особливими потребами.

Для них потрібні візуальні стимули і сигнали. Вони чутливі до емоційного стану своїх батьків – дзеркалізують його.

Безпечне місце для такої дитини на підлозі в кутку. Важливо міцно обійняти, вкрити коциком, взяти за руки, тренувати відчуття безпеки.

Проаналізувати – які дії виконує дитина на повторі: гра на гаджеті.

Гаджет виконує заспокійливу функцію, хоч захистом як таким не є. Відбувається переключення уваги.

Важливо повторювати фразу, яка буде виконувати роль мантри: «ми сім’я», «ми в безпеці». Повторювати її однаково, щоб вона циркулювала в мозку дитини.

Дитина має мати свій обов’язок, наприклад, принести воду; прослідкувати – щоб бабуся випила ліки. Це убезпечить її від хаотичних дій.

Застосовувати будь-яку форму активності.

Враховувати індивідуальні особливості дитини.

Досвід роботи з дітьми з особливими потребами може бути корисним для всіх дітей.

Спектром професійних інтересів Терези Сіансіоло є: АВА – Applied Behavior Analysis прикладний аналіз поведінки; поняття «поведінка»; визначення, причини поведінки; аналіз функцій поведінки: увага, бажання, уникнення/втеча, автоматичне підкріплення.

 

Кожен здійснює свій внесок у перемогу!

Дякуємо керівництву держави, військовим, волонтерам, духовенству, медикам, психологам, людям доброї волі! Так гартується нація! Утверджується держава!

Все для перемоги України

Слава Україні! Героям слава!