Загальна семіотика
Тип: Нормативний
Кафедра: філософії
Навчальний план
Семестр | Кредити | Звітність |
6 | 3 | Іспит |
Лекції
Семестр | К-сть годин | Лектор | Група(и) |
6 | 14 | професор Карась А. Ф. | ФФФ-31 |
Практичні
Семестр | К-сть годин | Група | Викладач(і) |
6 | 16 | ФФФ-31 | професор Карась А. Ф. |
Опис курсу
Предметом навчальної дисципліни «Загальна семіотика» є процес семіозу, який полягає в дії знаків і знакових систем як засобів сприйняття і розуміння реальності та генерування, перетворення і зберігання інформації в суспільстві і природі. Знаки є елементарними носіями інформації, а знакові системи – носіями баз даних. Головною функцією семіотичної системи є її здатність моделювати дійсність в напрямку її еволютивної прагматичної зміни. Дисципліна передбачає надати студентам необхідні знання, обов’язкові, щоб орієнтуватись в сучасних гуманітарних, соціальних і політичних процесах і тенденціях, які засновуються на особливостях семіотичного моделювання та маніпуляції. Цей курс особливо актуальний для сучасної України, яка перебуває у стані гібридної інформаційної війни на шляху демократичного громадянського розвитку.
Мета викладання навчальної дисципліни полягає в тому, щоб студенти освоїли і зрозуміли курс загальної семіотики в двох аспектах: історичному – як розгортається концептуалізація ролі знаків та символів щодо їхньої когнітивної функції та опосередкувальної природи знакових систем в пізнанні реальності; в теоретичному – яким чином знакові знаки, знаково-символічні системи, наративи, дискурси і комунікація обумовлюють формування інтелектуальних концепцій і впливають на практичну активність людини і суспільства.
Навчальна мета курсу полягає у формуванні вміння порівнювати, аналізувати й прогнозувати концептуальні підходи і шляхи, оптимальні щодо пізнавальних стратегій людини в її намаганні знайти адекватні способи витлумачення реальності і суспільної дійсності задля успішного розвитку людини в контексті збереження життя і природи.
Завдання:
• Визначити передумови, головні ідеї і перспективи семіотичного повороту у філософії і гуманітаристиці;
• систематизація знань стосовно критичного ставлення до метафізики та визначення наукового статусу філософії;
• з’ясувати семіотичний потенціал щодо подолання дихотомічного розриву буття на природу і культуру, дух і матерію, природознавство і гуманітаристику;
• розкрити роль філософії Ч. С. Пірса у формуванні інтелектуальної ситуації ХХ століття;
• визначити сутнісні відмінності між семіотикою і семіологією, з’ясувати особливості філософії Ч. С. Пірса і концепції мови Ф. де Сосюра;
• визначити семіотичні підстави виникнення постмодерністичного спрямування філософії;
• засвоїти ключові ідеї, проблеми, поняття, концепти і пропозиції семіотики;
• з’ясувати вплив семіотичних досліджень на сучасні гуманітарну, літературну й мистецьку ситуації;
• сформувати розуміння філософії як семіотичної інтерпретації дійсності.
Рекомендована література
- Барт Р. Война языков // Барт Р. Избранные работы: Семиотика, Поэтика. М.: Прогресс, Универс, 1994.
С. 535-541 - Бацевич Ф. С. Філософія мови: Історія лінгвофілософських учень. Підручник. – К.: ВЦ «Академія»,
2008. – С. 19-30, 58-75. - Бодріяр Ж. Симулякри і симуляція. К.: Основи, 2004. С. 5-65.
- Бодріяр Ж. Символічний обмін і смерть. Л.: Кальварія, 2004. (Порядок симулякрів) С. 85-143.
- Дерріда Ж. Структура, знак і гра в дискурсі гуманітарних наук // Антологія світової літературно-
критичної думки ХХ ст. – С. 457-478. - Ділі Дж. Основи семіотики. Львів: Арсенал, 2000. С. 37-45; 160-190.
- Карась А. Трансформація філософії під впливом сучасних викликів // Вісник ЛНУ. Серія: Філософські
науки, 2008. № 11. С. 38–46. - Карась А. Семіотична перспектива інтерпретації реальності як дійсності // Філософська думка. № 5,
2008. - Лангер Сьюзен. Философия в новом ключе: Исследование символики разума, ритуала и искусства /
Пер. с англ. М.: Республика, 2000. – С. 9-28, 51-73. - Мечковская Н. Б. Семиотика: Язык. Природа, Культура: Курс лекций: учеб. пособие для студ. 2-е изд.,
испр. Москва: «Академия», 2007. (432 с.) С. 6-20. - Моррис Чарльз Уильям. Из книги «Значение и означивание». Знаки и действия // Семиотитка.
Антология / Сост. Ю. С. Степанов. Изд. 2-е, испр. и доп. Москва: Академический проект, 2001. С. 129-
144. - Моррис Чарльз Уильям. Основания теории знаков // Семиотитка. Антология / Сост. Ю. С. Степанов.
Изд. 2-е. Москва: Академический проект, 2001. С. 45-98. - Патнем Гіларі. Розум, істина й історія. К.: Альтернативи, 2003. (Розділ 1-2: проблеми з референцією).
С. 28 – 60. (Кабінет філософії) - Пирс Ч. С. Избранные философские произведения. Москва: Логос, 2000. (Дух картезіанства) С. 48-
96. - Пирс Ч. С. Фаллибализм, непрерывность и эволюция / Принципы философии. Том І. – Санкт-
Петербург: Философское общество, 2001. С. 116-139. - Пирс Ч. С. Что такое значение? / Пирс. Ч. С. Избранные философские произведения. – Москва: Логос,
2000. С. 223-234. - Почепцов Г. Г. Семиотика. – М.: «Рефл-бук», К.: «Ваклер», 2002. (432 с.) С. 13-29.
Соссюр Фердінан де. Курс загальної лінгвістики / Переклад з французької. –К.: Основи, 1998. – С. 18-
37; 279-292. - Deely John. Innenwelt and Umwelt//Вісник Львівського університету. Серія філософські науки. 2019.
Випуск 21. С. 3–16.