Розлади емоційної регуляції у дитячому віці та їх корекція
Тип: На вибір студента
Кафедра: психології
Навчальний план
| Семестр | Кредити | Звітність |
| 10 | Залік |
Лекції
| Семестр | К-сть годин | Лектор | Група(и) |
| 10 | Гребінь Н. В. |
Практичні
| Семестр | К-сть годин | Група | Викладач(і) |
| 10 | Гребінь Н. В. |
Опис курсу
Вибіркова дисципліна розроблена таким чином, щоб надати учасникам необхідні знання, вміння та навички в сфері психологічного супроводу дітей з емоційними та поведінковими труднощами. Отримані в результаті засвоєння курсу компетенції необхідні психологу як для індивідуальної роботи, так і для роботи у мультидисциплінарних командах спеціалістів з раннього втручання з метою профілактики та корекції в дитини відхилень у розвитку та створення безбар’єрного інклюзивного простору для забезпечення соціалізації та творчої самоактуалізації особистості.
Мета навчальної дисципліни – висвітлення особливостей емоційного розвитку дітей як складного комплексного закономірного процесу ускладнення та збагачення емоційної сфери в контексті соціалізації, специфіки порушень на різних рівнях афективної регуляції, основних факторів, що впливають на гармонійний та дизгармонійний розвиток емоційної сфери в онтогенезі у ранньому дитячому віці, а також можливостей комплексної психологічної діагностики та психологічної допомоги дітям з розладами емоційної регуляції.
Рекомендована література
Методичне забезпечення
Гребінь Н.В.. Програма лекційних та практичних занять з дисципліни „ РОЗЛАДИ ЕМОЦІЙНОЇ РЕГУЛЯЦІЇ У ДИТЯЧОМУ ВІЦІ ТА ЇХ КОРЕКЦІЯ”. Для студентів освітньо-кваліфікаційного рівня «МАГІСТР» за спеціальністю 053 -Психологія.
Гребінь Н.В. Методичні матеріали до навчального курсу „ РОЗЛАДИ ЕМОЦІЙНОЇ РЕГУЛЯЦІЇ У ДИТЯЧОМУ ВІЦІ ТА ЇХ КОРЕКЦІЯ”. Організація самостійної роботи. – 2023. – Львів. -39.
Рекомендована література
Базова:
- Байєр, О. О. Вибрані лекції з дисципліни «Психологія сім’ї» [Текст] / О.О.Байєр, О.І.Глушко. ‒Д. : РВВ ДНУ, 2018. ‒ 52с.
- Войтко В.В. Емоційні порушення в дитячому віці та їх корекція [методичні рекомендації]. – Кіровоград: КЗ «КОІППО імені Василя Сухомлинського»,2016. – 60 с.
- Пренатальна психологія та психологія батьківства : методичні рекомендації до вивчення навчальної дисципліни. Навчально-методична розробка / уклад. Н. М. Булатевич. –Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2021. – 40 с.
- Тімченко О.В. Похілько Д.С. Аналіз сучасних методів діагностики емоцій у дітей / О.В. Тімченко, Д.С Похілько // Вісник Харківського національного педагогічного університету імені Г.Сковороди. Психологія. – 2017. –Вип. 55. – С. 259-268.
Додаткова:
- Булатевич Н. М. Особливості формування сенсорного досвіду в пренатальний період. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Серія “Психологія. Педагогіка. Соціальна робота”. 2011. Вип. 2. С. 33-36.
- Власова О. І. Психологічні особливості матері як чинник формування якості прихильності дитини / О. І. Власова, Л. В. Жихарева // Вісник Національного університету оборони України. – 2015. – Вип. 2. – С. 41-46. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnaou_2015_2_8
- Галецька І.І, Кліманська М.Б. & Перун М.Б. Сovid-19, локдаун та життя сім’ї у новій реальності. Рsychological journal. 2020. Vol/ 6. №9. P. 40-57.
- Гозак С., Єлізарова О., Станкевич Т., Дюба Н., Парац А. & Лебединець Н. Вплив дистанційного навчання школярів 1-11 класів під час пандемії Covid-19 на їх психоемоційний стан. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Серія «Психологія». 2020. Том 1. №11. С. 27-32.
- Гончар Ю. О. Удосконалення оцінки емоційного стану дітей з психофізичними порушеннями / Ю. О. Гончар // Психіатрія, неврологія та медична психологія. – 2017. – Т. 4, № 1. – С. 79-84. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/psyneur_2017_4_1_14
- Дуткевич Т. В. Дитяча психологія. Навч. посіб. – К.: Центр навчальної літератури, 2017. – 424 с.
- Дмитріюк Н. С. Ефект батьківської депривації як негативний чинник психічного розвитку дітей раннього віку / Н. С. Дмитріюк // Психологія: реальність і перспективи. – 2016. – Вип. 7. – С. 63-67. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/prp_2016_7_20.
- Дорофей С. Психолого-педагогічні умови подолання страхів і тривожності у дітей молодшого шкільного віку в умовах пандемії. Вісник Львівського університету. Серія психологічні науки. 2020. 6. С. 56–62.
- Камінська О.Д., Громик Н.В. Проблема дитячих страхів у дослідженнях вітчизняних та зарубіжних науковців. Рsychological journal. 2018. № 4 (14). P. 86-104.
- Ковальов В. В. Семіотика й діагностика психічних захворювань у дітей і підлітків: [Текст] / В.В.Ковальов. – М., 1985. —С.48-61.
- Кукуруза Г. В. К Психологічна модель ранього втручання: допомога сім’ям, що виховують дітей раннього віку з порушеннями розвитку: монографія. – Х.: Точка, 2013. – 244 с.
- Програма розвитку дітей від пренатального періоду до трьох років “Оберіг”. – Тернопіль : Мандрівець, 2014. – 160 с.
- Путівник для батьків дітей з особливими освітніми потребами: Навчально-методичний посібник / За заг. ред. Колупаєвої А.А. – К.: – ТОВ ВПЦ «Літопис –ХХ» – 2010.
- Марценковский Д. И. Если ребенок отказывается говорить (селективный мутизм) / Д. И. Марцинковский // Неврология. Психиатрия. Психотерапия. – 2012. – №3 (22) – https://health-ua.com/pics/pdf/ZU_2012_Nevro_3/54-56.pdf
- Піддубна Н., Єфімов Д. Проблема шкільних страхів у наукових дослідженнях. Психологія і особистість. 2016. №2 (10). С. 97-104.
- Синьов В. М., Кобернік Г. М. Основи дефектології: навч. посібник. – К.: Вища шк..,1994. – 143 с.
- Томчук С.М., Томчук М.І. Психологія тривоги, страху та агресії особистості в освітньому процесі: монографія. Вінниця: ВАНО, 2018. 200с.
- Children’s eating behavior, feeding practices of parents and weight problems in early childhood: results from the population-based Generation R Study // Jansen P. [et al.] // Jansen et al. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity. 2012. V. 9. № 130. URL: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3543222
- Ainsworth M.D.S., Bowlby J. An ethological approach to personality development. American psychologist, 1991. Vol. 46, pp. 331—341. doi:10.1037/0003-066X.46.4.333
- Blair B. L. et al. Identifying Developmental Cascades among Differentiated Dimensions of Social Competence and Emotion Regulation // Developmental Psychology. – 2015. – 51 (8). – P. 1062–1073.
- Blankson A. N. et al. Developmental Dynamics of Emotion and Cognition Processes in Preschoolers // Child Development. – 2013. – 84 (1). – P. 346–360.
- Goetze G. Helping Children Overcome Fears. Purdue University. Department of Child Development and Family Studies. URL: https://www.extension.purdue.edu/extmedia/CFS/CFS-169-W.pdf (дата звернення 29.07.2021).
- Goud N. H. Courage: Its nature and development. The Journal of Humanistic Counseling, Education and Development. 2005. 44, Р. 102–116.
- Guillemette. S. M. A Study of Childhood and Late Adolescent Fear: The Role of Fear in Socioemotional Functioning”. Honors College. 2012. 52р.
- Hall J. Work in progress – developing a flexible model of therapeutic observation of young mothers and their infants in care proceedings // Infant Observation. 2009. N 12 (3). P. 358–364.
- Handbook of Prenatal and Perinatal Psychology: Integrating Research and Practice / Ed. By Evertz K., Janus L., Linder R. Springer International Publishing, 2020
- Leppma M., Szente J. & Brosch M. J. Advancements in Addressing Children’s Fears: A Review and Recommendations. The Professional Counselor. 2015. Vol.5, Issue 2, P. 261–272.
- National Scientific Council on the Developing Child. Persistent Fear and Anxiety Can Affect Young Children’s Learning and Development. 2010. Working Paper. N. 9. URL: http://www.developingchild.net (дата звернення 28.07.2021).
- Oerbeck B., Manassis K., Overgaard K., Kristensen H. Селективный мутизм https://iacapap.org/content/uploads/F.5-Mutism-Russian-UKR.pdf
- Bowlby J. Attachment and Loss. Basic Books.
- Bowlby J. Attachment and loss: Retrospect and prospect. Am J Orthopsychiatry. 1982;52(4):664-678. doi:10.1111/j.1939-0025.1982.tb01456.x
- Spitz, R. A. «Психогеннізахворювання у немовлят», 1952 [відео, в двох частинах]
- Spitz, R. A. (1965). The first year of life: A psychoanalytic study of normal and deviant development of object relations. International Universities Press, I.
- Skoblo GV, Trushkina SV. Narusheniia psikhicheskogo zdorov’ia v pervye gody zhizni: sviazannye s psikhogennymi faktorami rasstroĭstva [Mental health disorders in the first years of life: disorders mostly related with psychogenic factors]. Zh Nevrol Psikhiatr Im S S Korsakova. 2016;116(12):130-136.
- Skoblo GV, Trushkina SV. Narusheniia psikhicheskogo zdorov’ia v pervye gody zhizni: rasstroĭstva autisticheskogo spektra, konstitutsional’nye i rezidual’no-organicheskie narusheniia [Mental health disorders in the first years of life: autism spectrum disorders, constitutional and residual-organic abnormalities]. Zh Nevrol Psikhiatr Im S S Korsakova. 2016;116(7):78-84.
- The Oxford Handbook of Perinatal Psychology / Edited by А. Wenzel. Oxford University Press, 2016. 712 p.
- Winnicott D.W. The Piggle: An Account of the Psychoanalytic Treatment of a Little Girl
- Wakelyn J. Observation as a therapeutic intervention for infants and young children in care // Intern. J. of Infant Observation and Its Applications. 2012. N 15 (1). P. 49–66.
- Weems C. F. & Silverman W. K. An integrative model of control: Implications for understanding emotion regulation and dysregulation in childhood anxiety. Journal of Affective Disorders. 2006. 91. Р. 113–124.
Інформаційні ресурси
Із науковими публікаціями студенти можуть ознайомлюватися у мережі Інтернет за наступними посиланнями:
- Науковий часопис НПУ імені М.П.Драгоманова. Серія 19. Корекційна педагогіка та спеціальна психологія.: збірник наукових праць [ https://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/207 ]
- Особлива дитина: навчання і виховання. Інститут спеціальної педагогіки НАПН України
[ https://ispukr.org.ua/?page_id=358 ]
- Актуальні проблеми навчання та виховання людей з особливими потребами: збірник наукових працю. Університет “Україна” [http://ap.uu.edu.ua/about]
- Практичний психолог: дитячий садок. Видається за інформаційної підтримки МОН України та Інституту психології імені Г. С. Костюка НАПН України [https://epsiholog.mcfr.ua]
- https://dytpsyholog.com
- Діагностичний класифікатор порушень психічного розвитку та психічних розладів немовлят та дітей раннього віку https://web.archive.org/web/20160303235109/http://www.zerotothree.org/child-development/early-childhood-mental-health/dc-0-3r-multi-axial-system.html
- http://www.zerotothree.org/child-development/early-childhood-mental-health/dc0-3r-forms.html
- https://www.zerotothree.org/
- Advancing Infant and Early Childhood Mental Health_ The Integration of DC_0-5™ Into State Policy and Systems
- Sleep terrors (night terrors) https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/sleep-terrors/symptoms-causes/syc-20353524