Розлади емоційної регуляції у дитячому віці та їх корекція

Тип: На вибір студента

Кафедра: психології

Навчальний план

СеместрКредитиЗвітність
10Залік

Лекції

СеместрК-сть годинЛекторГрупа(и)
10Гребінь Н. В.

Практичні

СеместрК-сть годинГрупаВикладач(і)
10Гребінь Н. В.

Опис курсу

Вибіркова дисципліна розроблена таким чином, щоб надати учасникам необхідні знання, вміння та навички в сфері психологічного супроводу дітей з емоційними та поведінковими труднощами. Отримані в результаті засвоєння курсу компетенції необхідні психологу як для індивідуальної роботи, так  і для роботи у мультидисциплінарних командах спеціалістів з раннього втручання з метою профілактики та корекції в дитини відхилень у розвитку та створення безбар’єрного інклюзивного простору для забезпечення соціалізації та творчої самоактуалізації особистості.

Мета навчальної дисципліни – висвітлення особливостей емоційного розвитку дітей як складного комплексного закономірного процесу ускладнення та збагачення емоційної сфери в контексті соціалізації, специфіки порушень на різних рівнях афективної регуляції, основних факторів, що впливають на гармонійний та дизгармонійний розвиток емоційної сфери в онтогенезі у ранньому дитячому віці, а також можливостей комплексної психологічної діагностики та психологічної допомоги дітям з розладами емоційної регуляції.

Рекомендована література

Методичне забезпечення

Гребінь Н.В.. Програма лекційних та практичних занять з дисципліни „ РОЗЛАДИ ЕМОЦІЙНОЇ РЕГУЛЯЦІЇ У ДИТЯЧОМУ ВІЦІ ТА ЇХ КОРЕКЦІЯ”. Для студентів освітньо-кваліфікаційного рівня «МАГІСТР» за спеціальністю  053 -Психологія.

Гребінь Н.В. Методичні матеріали до навчального курсу „ РОЗЛАДИ ЕМОЦІЙНОЇ РЕГУЛЯЦІЇ У ДИТЯЧОМУ ВІЦІ ТА ЇХ КОРЕКЦІЯ”. Організація самостійної роботи. – 2023. – Львів. -39.

Рекомендована література

Базова:

  1. Байєр, О. О. Вибрані лекції з дисципліни «Психологія сім’ї» [Текст] / О.О.Байєр, О.І.Глушко. ‒Д. : РВВ ДНУ, 2018. ‒ 52с.
  2. Войтко В.В. Емоційні порушення в дитячому віці та їх корекція [методичні рекомендації]. – Кіровоград: КЗ «КОІППО імені Василя Сухомлинського»,2016. – 60 с.
  3. Пренатальна психологія та психологія батьківства : методичні рекомендації до вивчення навчальної дисципліни. Навчально-методична розробка / уклад. Н. М. Булатевич. –Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2021. – 40 с.
  4. Тімченко О.В. Похілько Д.С. Аналіз сучасних методів діагностики емоцій у дітей / О.В. Тімченко, Д.С Похілько // Вісник Харківського національного педагогічного університету імені Г.Сковороди. Психологія. – 2017. –Вип. 55. – С. 259-268.

Додаткова:

  1. Булатевич Н. М. Особливості формування сенсорного досвіду в пренатальний період. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Серія “Психологія. Педагогіка. Соціальна робота”. 2011. Вип. 2. С. 33-36.
  2. Власова О. І. Психологічні особливості матері як чинник формування якості прихильності дитини / О. І. Власова, Л. В. Жихарева // Вісник Національного університету оборони України. – 2015. – Вип. 2. – С. 41-46. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnaou_2015_2_8
  3. Галецька І.І, Кліманська М.Б. & Перун М.Б. Сovid-19, локдаун та життя сім’ї у новій реальності. Рsychological journal. 2020. Vol/ 6. №9. P. 40-57.
  4. Гозак С., Єлізарова О., Станкевич Т., Дюба Н., Парац А. & Лебединець Н. Вплив дистанційного навчання школярів 1-11 класів під час пандемії Covid-19 на їх психоемоційний стан. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Серія «Психологія». 2020. Том 1. №11. С. 27-32.
  5. Гончар Ю. О. Удосконалення оцінки емоційного стану дітей з психофізичними порушеннями / Ю. О. Гончар // Психіатрія, неврологія та медична психологія. – 2017. – Т. 4, № 1. – С. 79-84. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/psyneur_2017_4_1_14
  6. Дуткевич Т. В. Дитяча психологія. Навч. посіб. – К.: Центр навчальної літератури, 2017. – 424 с.
  7. Дмитріюк Н. С. Ефект батьківської депривації як негативний чинник психічного розвитку дітей раннього віку / Н. С. Дмитріюк // Психологія: реальність і перспективи. – 2016. – Вип. 7. – С. 63-67. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/prp_2016_7_20.
  8. Дорофей С. Психолого-педагогічні умови подолання страхів і тривожності у дітей молодшого шкільного віку в умовах пандемії. Вісник Львівського університету. Серія психологічні науки. 2020. 6. С. 56–62.
  9. Камінська О.Д., Громик Н.В. Проблема дитячих страхів у дослідженнях вітчизняних та зарубіжних науковців. Рsychological journal. 2018. № 4 (14). P. 86-104.
  10. Ковальов В. В. Семіотика й діагностика психічних захворювань у дітей і підлітків: [Текст] / В.В.Ковальов. – М., 1985. —С.48-61.
  11. Кукуруза Г. В. К Психологічна модель ранього втручання: допомога сім’ям, що виховують дітей раннього віку з порушеннями розвитку: монографія. – Х.: Точка, 2013. – 244 с.
  12. Програма розвитку дітей від пренатального періоду до трьох років “Оберіг”. – Тернопіль : Мандрівець, 2014. – 160 с.
  13. Путівник для батьків дітей з особливими освітніми потребами: Навчально-методичний посібник / За заг. ред. Колупаєвої А.А. – К.: – ТОВ ВПЦ «Літопис –ХХ» – 2010.
  14. Марценковский Д. И. Если ребенок отказывается говорить (селективный мутизм) / Д. И. Марцинковский // Неврология. Психиатрия. Психотерапия. – 2012. – №3 (22) – https://health-ua.com/pics/pdf/ZU_2012_Nevro_3/54-56.pdf
  15. Піддубна Н., Єфімов Д. Проблема шкільних страхів у наукових дослідженнях. Психологія і особистість. 2016. №2 (10). С. 97-104.
  16. Синьов В. М., Кобернік Г. М. Основи дефектології: навч. посібник. – К.: Вища шк..,1994. – 143 с.
  17. Томчук С.М., Томчук М.І. Психологія тривоги, страху та агресії особистості в освітньому процесі: монографія. Вінниця: ВАНО, 2018. 200с.
  18. Children’s eating behavior, feeding practices of parents and weight problems in early childhood: results from the population-based Generation R Study // Jansen P. [et al.] // Jansen et al. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity. 2012. V. 9. № 130. URL: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3543222
  19. Ainsworth M.D.S., Bowlby J. An ethological approach to personality development. American psychologist, 1991. Vol. 46, pp. 331—341. doi:10.1037/0003-066X.46.4.333
  20. Blair B. L. et al. Identifying Developmental Cascades among Differentiated Dimensions of Social Competence and Emotion Regulation // Developmental Psychology. – 2015. – 51 (8). – P. 1062–1073.
  21. Blankson A. N. et al. Developmental Dynamics of Emotion and Cognition Processes in Preschoolers // Child Development. – 2013. – 84 (1). – P. 346–360.
  22. Goetze G.  Helping Children Overcome  Fears. Purdue University. Department of Child Development and Family Studies. URL: https://www.extension.purdue.edu/extmedia/CFS/CFS-169-W.pdf (дата звернення 29.07.2021).
  23. Goud N. H. Courage: Its nature and development. The Journal of Humanistic Counseling, Education and Development. 2005. 44, Р. 102–116.
  24. Guillemette. S. M. A Study of Childhood and Late Adolescent Fear: The Role of Fear in Socioemotional Functioning”. Honors College. 2012. 52р.
  25. Hall J. Work in progress – developing a flexible model of therapeutic observation of young mothers and their infants in care proceedings // Infant Observation. 2009. N 12 (3). P. 358–364.
  26. Handbook of Prenatal and Perinatal Psychology: Integrating Research and Practice / Ed. By Evertz K., Janus L., Linder R. Springer International Publishing, 2020
  27. Leppma M., Szente J. & Brosch M. J. Advancements in Addressing Children’s Fears: A Review and Recommendations. The Professional Counselor. 2015.  Vol.5, Issue 2, P. 261–272.
  28. National Scientific Council on the Developing Child. Persistent Fear and Anxiety Can Affect Young Children’s Learning and Development. 2010. Working Paper. N. 9. URL: http://www.developingchild.net (дата звернення 28.07.2021).
  29. Oerbeck B., Manassis K., Overgaard K., Kristensen H. Селективный мутизм https://iacapap.org/content/uploads/F.5-Mutism-Russian-UKR.pdf
  30. Bowlby J. Attachment and Loss. Basic Books.
  31. Bowlby J. Attachment and loss: Retrospect and prospect. Am J Orthopsychiatry. 1982;52(4):664-678. doi:10.1111/j.1939-0025.1982.tb01456.x
  32. Spitz, R. A. «Психогеннізахворювання у немовлят», 1952 [відео, в двох частинах]
  33. Spitz, R. A. (1965). The first year of life: A psychoanalytic study of normal and deviant development of object relations. International Universities Press, I.
  34. Skoblo GV, Trushkina SV. Narusheniia psikhicheskogo zdorov’ia v pervye gody zhizni: sviazannye s psikhogennymi faktorami rasstroĭstva [Mental health disorders in the first years of life: disorders mostly related with psychogenic factors]. Zh Nevrol Psikhiatr Im S S Korsakova. 2016;116(12):130-136.
  35. Skoblo GV, Trushkina SV. Narusheniia psikhicheskogo zdorov’ia v pervye gody zhizni: rasstroĭstva autisticheskogo spektra, konstitutsional’nye i rezidual’no-organicheskie narusheniia [Mental health disorders in the first years of life: autism spectrum disorders, constitutional and residual-organic abnormalities]. Zh Nevrol Psikhiatr Im S S Korsakova. 2016;116(7):78-84.
  36. The Oxford Handbook of Perinatal Psychology / Edited by А. Wenzel. Oxford University Press, 2016. 712 p.
  37. Winnicott D.W. The Piggle: An Account of the Psychoanalytic Treatment of a Little Girl
  38. Wakelyn J. Observation as a therapeutic intervention for infants and young children in care // Intern. J. of Infant Observation and Its Applications. 2012. N 15 (1). P. 49–66.
  39. Weems C. F. & Silverman W. K. An integrative model of control: Implications for understanding emotion regulation and dysregulation in childhood anxiety. Journal of Affective Disorders. 2006. 91. Р. 113–124.

 

 

Інформаційні ресурси

Із науковими публікаціями студенти можуть ознайомлюватися у мережі Інтернет за наступними посиланнями:

  1. Науковий часопис НПУ імені М.П.Драгоманова. Серія 19. Корекційна педагогіка та спеціальна психологія.: збірник наукових праць [ https://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/207 ]
  2. Особлива дитина: навчання і виховання. Інститут спеціальної педагогіки НАПН України

[ https://ispukr.org.ua/?page_id=358 ]

  1. Актуальні проблеми навчання та виховання людей з особливими потребами: збірник наукових працю. Університет “Україна” [http://ap.uu.edu.ua/about]
  2. Практичний психолог: дитячий садок. Видається за інформаційної підтримки МОН України та Інституту психології імені Г. С. Костюка НАПН України [https://epsiholog.mcfr.ua]
  3. https://dytpsyholog.com
  4. Діагностичний класифікатор порушень психічного розвитку та психічних розладів немовлят та дітей раннього віку https://web.archive.org/web/20160303235109/http://www.zerotothree.org/child-development/early-childhood-mental-health/dc-0-3r-multi-axial-system.html
  5. http://www.zerotothree.org/child-development/early-childhood-mental-health/dc0-3r-forms.html
  6. https://www.zerotothree.org/
  7. Advancing Infant and Early Childhood Mental Health_ The Integration of DC_0-5™ Into State Policy and Systems

https://www.zerotothree.org/resources/2343-advancing-infant-and-early-childhood-mental-health-the-integration-of-dc-0-5-into-state-policy-and-systems

  1. Sleep terrors (night terrors) https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/sleep-terrors/symptoms-causes/syc-20353524

Силабус:

Завантажити силабус