Прикладна етика

Тип: На вибір ВУЗу

Кафедра: теорії та історії культури

Навчальний план

СеместрКредитиЗвітність
73Іспит

Лекції

СеместрК-сть годинЛекторГрупа(и)
724доцент Ліщинська-Милян О. І.ФФК-41

Практичні

СеместрК-сть годинГрупаВикладач(і)
724ФФК-41доцент Ліщинська-Милян О. І.

Опис курсу

Інформація про курс

«Прикладна етика» є нормативною дисципліною і складена відповідно до освітньо-професійної програми підготовки бакалавра напряму спеціальності 034 «Культурологія». Вона містить лекційний курс, семінарські заняття і самостійну роботу студентів. Для вивчення дисципліни передбачено два змістових модулі. 3 кредити, 90 год. Для вивчення дисципліни передбачено два змістових модулі. Діагностують студентів поточним (впродовж семестру) і підсумковим (іспит) контролем і оцінюють у 100 балів (за Європейською Кредитно-Трансферною Системою ECTS).

Предметом вивчення «Прикладної етики» є теоретичні засади прикладної етики як постнекласичної науки; окремі різновиди прикладної етики, їх загальнофілософська та нормативна основа, категоріальний апарат та головні концептуальні підходи до актуальних питань; особливості відкритих моральних проблем біоетики, екологічної етики, етики науки і техніки, етики бізнесу. Основними завданнями є розглянути та проаналізувати особливості прикладної етики як міждисциплінарної галузі, продискутувати актуальні проблеми біоетики, екологічної етики, етики науки і техніки, етики бізнесу, з допомогою методу полеміки виробити моральну позицію щодо окремих етико-прикладних проблем. Знання студентів контролюють за якістю виступів на семінарських заняттях, індивідуальних завдань самостійної роботи, а також за якістю виконання контрольних модульних робіт.

Мета і завдання курсу

Метою навчальної дисципліни «Прикладна етика» є вивчити та проаналізувати актуальні прикладні морально-етичні проблеми сучасної культури.

Цілі курсу «Прикладна етика» полягають у тому, щоб ознайомити студентів з особливостями прикладної етики як міждисциплінарної галузі, показати актуальні проблеми біоетики, екологічної етики, етики науки і техніки, етики бізнесу, з допомогою методу полеміки допомогти виробити моральну позицію щодо окремих етико-прикладних проблем.

Очікувані результати навчання

Загальних:

  • Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу.

  • Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності.

  • Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел.

Даний курс передбачає засвоєння наступних програмних результатів навчання:

  • Мати навички критичного мислення, викладати у зрозумілий спосіб власні думки, здійснювати їх аргументацію.

  • Знати та розуміти теоретичні підходи до визначення культури, її проявів та форм існування.

  • Збирати, упорядковувати та аналізувати інформацію щодо культурних явищ, подій та історико-культурних процесів.

  • Виявляти, перевіряти та узагальнювати інформацію щодо різноманітних контекстів культурної практики, визначати ступінь їх актуальності із застосуванням релевантних джерел, інформаційних, комунікативних засобів та візуальних технологій.

  • Розуміти чинники культурної динаміки, принципи періодизації культурних процесів, їх специфічні риси та характеристики.

В результаті вивчення даного курсу студент повинен

знати:

  • основні поняття прикладної етики,

  • дефініції та різновиди прикладної етики

  • особливості прикладних проблем біоетики,

  • етико-прикладні питання екологічної етики,

  • етико-прикладну проблематику етики науки і техніки,

  • відкриті етико-прикладні проблеми етики бізнесу.

Вміти:

  • аналізувати особливості прикладних моральних проблем,

  • проводити компаративний аналіз різних підходів до вирішення моральних проблем,

  • формувати власну морально-етичну оцінку щодо відкритих дилем кожного різновиду прикладної етики,

  • аргументувати власну моральну позицію щодо осмислення різних проблем прикладної етики.

Рекомендована література

-Ліщинська О. Прикладна етика : навчальний посібник. Львів : ЛНУ імені Івана Франка, 2010. 236 с.

-Ліщинська О. Філософські та прикладні аспекти біоетики: Текст лекції. Львів: Видавничий центр ЛНУ ім.І.Франка, 2005. 47 с.

-Аболіна Т. Г., Нападиста В. Г., Рихліцька О. Д. та ін. Прикладна етика. Навч. посіб./ За наук. ред. Панченко В.І.  К., 2012:

https://cul.com.ua/preview/prikladna_etika.pdf

-Антологія біоетики / За ред. Ю. Кундієва. Львів, 2003.

-Апель К.-О. Дискурс і відповідальність: проблема переходу до пост конвенціональної моралі. К.: ДУХ І ЛІТЕРА, 2009. 430 с.

-Арендт Х. Банальність зла. Суд над Айхманом в Єрусалимі. К.: ДУХ І ЛІТЕРА, 2013. 367 с.

-Аріелі Ден. Чесно про (не)чесність. Львів: Видавництво Старого Лева, 2019. 288 с.

-Бадью А. Етика. Нарис про розуміння зла. К.: Комубук, 2016. 192 с.

-Бауман З., Донскіс Л. Моральна сліпота. Втрата чутливості у плинній сучасності. К.: ДУХ І ЛІТЕРА, 2014. 280 с.:

https://archive.org/stream/Moralnaslipota/Moralnaslipota_djvu.txt

-Борейко В., Подобайло А. Екологічна етика. Навчальний посібник. К., 2004:

http://www.philsci.univ.kiev.ua/biblio/bioetica/Borejko/index.html

-Василевська Т. Етика в публічній службі: підручник. Київ : НАДУ, 2018. 256 с.

-Вознюк Н. Етика: Навчальний посібник. К., 2019. 300 с.

-Гринчак А.А. Протидія расизму, ксенофобії та екстремізму: Навчальний посібник. Х., 2018. 248 с.

-Грищук О.В. Людська гідність у праві: філософські проблеми. К.: Атіка, 2007. 236 с.

-Екологія і культура / Авт. кол. В. Крисаченко, С. Кримський, М. Голубець та ін. К., 1991.

-Енаф М. Ціна істини: дар, гроші, філософія. К.: Дух і літера, 2019. 512 с.

-Йонас Г. Принцип відповідності у пошуках етики для техногенної цивілізації. К., 2001.

-Запорожан В., Аряєв М. Біоетика: Підручник. Одеса, 2005.

-Кисельов М. Філософські та світоглядні аспекти біологічної етики.

-Малахов В.А., Єрмоленко А.М., Кисельова О.О. Етика і політика: проблеми взаємозв’язку. К.: Стилос, 2000. 216 с.

-Малахов В.А., Мулярчук Є.І., Жулай В.Д., Савєльєва М.Ю. Цивілізаційні виміри моральності: Зміна парадигм / НАН України, Інститут філософії ім. Г.С. Сковороди. К.: Наукова думка, 2007. 676 с.

-Марценюк Т. Гендерна рівність і недискримінація: посібник для експертів і експерток аналітичних центрів. К., 2014. 65 c. URL: http://povaha.org.ua/wp-content/uploads/2015/01/dp-2014-17.pdf

-Петрова Г. Деонтологічні засади службової діяльності: службовий етикет правоохоронця (поліцейського): пам’ятка. К.: Нац. акад. внутр. справ, 2015. 100 с.

-Професійна етика науково-педагогічного працівника:

https://arm.naiau.kiev.ua/books/profesiina_etyka/info/lec_penpp.html

-Професійна та корпоративна етика: навч. посіб. / за ред., В.І. Панченко. К: 2019 ВПЦ «Київський університет», 2019.

-Роулз Дж. Теорія справедливості. К.: Вид-во Соломії Павличко “Основи”, 2001. 822 с.

-Свендсен Ларс Фр. Г. Філософія свободи. Л.: Вид-во Анетти Антоненко; К.: Ніка-Центр, 2016. 335 с.

– Ariely Dan. Our buggy moral code. TED talks:

https://www.ted.com/talks/dan_ariely_our_buggy_moral_code

Силабус:

Завантажити силабус